Ryże

Ryże

Wikipedia podaje, że na świecie jest 25 rodzajów ryżu, zatem pozwolicie, że opiszę te, które najczęściej używam i które są dostępne w sklepach. Ryże są bardzo wartościowym dodatkiem do obiadu, są bogactwem białka, błonnika, witamin z grupy B i PP i innych składników mineralnych. Są bardzo bogate w potas, który reguluje ciśnienie tętnicze i mają właściwości oczyszczające, także warto sobie zrobić dietę ryżową i tzw. detoks. Ryż nie zawiera tłuszczu, cholesterolu i jest produktem bezglutenowym.

Ryż brązowy – ryż bardzo wartościowy, najmniej przetworzony. Powstaje poprzez usunięcie jedynie najbardziej zewnętrznej i niejadalnej łupinki, dzięki czemu zachowuje najwięcej wartości odżywczych, które znajdują się w ryżowej otoczce. Brązowy ryż zawiera prawie cztery razy więcej błonnika, dwa razy więcej witamin i składników mineralnych w porównaniu z ryżem białym. Ma specyficzny smak, który nie każdemu pasuje i jest wyjątkowo twardy po ugotowaniu (jak na ryż). Długi czas gotowania, teoretycznie 30 minut, ale najczęściej 45 minut i też nie jest taki miękki jak byśmy oczekiwali. 

Ryż biały długoziarnisty – jest najpopularniejszym ryżem. Jest pozyskiwany z tych samych ziaren co brązowy, ale jest produktem przetworzonym, pozbawionym brązowej łuski, zatem jego wartości odżywcze są dużo niższe niż ryżu brązowego. Jego zaletą jest krótki czas przyrządzania, dzięki czemu nie traci wartości odżywczych podczas obróbki termicznej i zachowuje swój charakterystyczny smak.

Ryż paraboiled – jest ryżem preparowanym termicznie, dzięki czemu zachowuje większość witamin i wartości odżywczych. Gotuje się go krótko, a główną zaletą jest to, że on nigdy się nie klei, dlatego bardzo dobrze sprawdza się nie tylko jako składnik dań obiadowych, ale jest doskonałym dodatkiem do sałatek.


Ryż Basmati – jest najszlachetniejszym ryżem na świecie, stąd też jego cena wyższa. Jego cechą rozpoznawczą jest charakterystyczny aromat, wynikający z klimatu, w którym rośnie, bo jest to ryż prosto z Himalajów. Po ugotowaniu jest wyjątkowo sypki, puszysty i powinien być białego koloru.


Ryż jaśminowy - pochodzi z Tajlandii, jest to ryż o charakterystycznym aromacie przypominającym zapach kwiatów jaśminu. Ma białe, długie ziarna i po ugotowaniu jest miękki i dość kleisty. Idealnie pasuje do wszelkich potraw jak i do podania jako dodatek do obiadu.


Ryż dziki – zwany też ryżem wodnym, ryżem indiańskim. To wodna trawa rodem z Kanady/USA jako specjał tamtejszych Indian. Ma długie brązowe ziarna, posmak lekko orzechowy.


Ryż do sushi – jest uważany za najlepszy ryż do przyrządzania sushi, między innymi dlatego, że po ugotowaniu jest kleisty, dzięki temu łatwo można formować sushi.


Ryż czarny, ryż czerwony Ryż czarny - suche ziarna mają kolor czarny, po ugotowaniu robią się ciemnoczerwone. Gotuje się go dłużej, czas około 30 minut, podobnie jak ryż brązowy. Smakowo nieco inny od białego ryżu, ma posmak lekko orzechowy. Zresztą mamy tyle odmian ryżu, że nawet nie ma co porównywać, bo i tak każdy smakuje inaczej. Na pewno czarny ryż jest bardziej wartościowy, ma więcej błonnika, żelaza i witaminy E. Zawiera w pełnym ziarnie przeciwutleniacze, które hamują rozwój lub zapobiegają chorobom nowotworowym. Generalnie to, czym czarny ryż zasłużył sobie na uznanie, to duża zawartość antocyjanów, czyli ciemnych pigmentów roślinnych, które obniżają ryzyko zachorowania na raka.

FacebookTwitterGoogle+Youtube