Kasze

Według zaleceń dietetyków kasze powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. Są bardzo zdrowe, większość z nich ma dużą zawartość błonnika, który obniża poziom cholesterolu. Do tego dochodzą takie walory jak bogactwo magnezu i witamin z grupy B. Kasze są lekkostrawne i doskonale regulują przemianę materii. Ale najważniejsze dla przeciętnego konsumenta – różnorodność smaków dostępnych na rynku, są z różnych rodzajów zbóż, powstają w różnych procesach przeróbczych i każda smakuje inaczej.

Kasza gryczana wytwarzana jest z nasion gryki – rośliny, która należy do rodziny rdestowatych (tak jak szczaw i rabarbar). Rozróżniamy następujące rodzaje kaszy gryczanej:

Ziarna kaszy jęczmiennej są jasnoszare, czasami z lekkim odcieniem żółci lub zieleni.

W zależności od stopnia rozdrobnienia dzielimy ją na:

Kasza jaglana jest kaszą z ziarna prosa. Są to małe okrągłe ziarna, najczęściej w żółtym kolorze, ale dostępne są również białe, szare oraz czerwone. Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej żelaza, miedzi, witaminy B1, B2 i B6. Pod względem zawartości cynku prawie dorównuje kaszy gryczanej. W wyniku dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, szybko ulega procesowi jełczenia, dlatego okres jej przechowywania jest krótszy niż innych kasz.

Kasza manna to biała, drobna kasza powstała podczas przemiału pszenicy na mąkę. Jest łatwa i szybka w przygotowaniu. W sklepach, poza zwykłą kaszą manną, znajdziemy także mannę błyskawiczną (preparowaną). Podczas produkcji poddaję się ją wstępnej obróbce termicznej, dzięki czemu ziarna skrobi miękną. W wyniku tego kasza wymaga krótszego gotowania. Dostępna jest również kasza manna razowa, która zawiera więcej błonnika i składników mineralnych.

Kaszę kukurydzianą otrzymuje się z obłuszczonego i połamanego ziarna kukurydzy. Jest drobna i ma żółty kolor. Kasza kukurydziana jest popularna na całym świecie – w krajach latynoamerykańskich przyrządza się z niej placki tortilli, w Rumunii jest znana pod postacią mamałygi, a we Włoszech spożywa się ją jako polentę. W Polsce prym wiodą kukurydziane kaszki dla niemowląt oraz produkty przeznaczone dla osób chorych na celiakię.

Kasza kuskus to jasnożółta, drobna kaszka (nieco grubsza od manny). Powstaje z twardej pszenicy durum, której ziarna po oczyszczeniu gotuje się na parze i poleruje. Pierwotnie była odpadem przy przemiale pszenicy i dopiero później zaczęto ją wykorzystywać do celów spożywczych.  Odsiewano ją z mąki, zamaczano w wodzie i oprószano mąką. Obecnie kasza kuskus jest produkowana poprzez granulację mąki, dlatego w klasyfikacji bliższa jest pojęciu makaronu niż kaszy.

Pośród wszystkich innych kasz, zawiera najwięcej białka i węglowodanów, ma mniej błonnika i nieco mniej tłuszczu. Jest lekkostrawna, dlatego może stanowić element diety osób z chorym układem pokarmowym.

Kasza owsiana jest wytwarzana z ziarna owsa – zboża, które częściej spożywamy w formie płatków. Należy jednak pamiętać, że to kasza – z uwagi na mniejszą obróbkę technologiczną – jest bogatsza w błonnik i składniki mineralne. W Polsce spożycie owsa jest kilkukrotnie niższe niż w innych krajach, zwłaszcza skandynawskich. Większość upraw tego cennego zboża przeznaczana jest na paszę dla zwierząt.






FacebookTwitterGoogle+Youtube